Om kunstneriske prosesser
En prosjektbeskrivelse kan gi inntrykk av at kunstneriske prosesser er lineære. En setter seg et konkret mål innenfor en definert tid. Dette er påvirket av rammebetingelser som offentlig finansiering og samfunnsstrukturer som næringsliv og oljevirksomhet. Mens en mer akademisk kunstutdannelse og ønsket om å slå gjennom internasjonalt påvirker kunstspråket.
Men kunsten representerer noe annet. Prosessene kan være organiske og sirkulære. En kan gjenbruke materialer, og gamle idéer kan hentes fram. Verk kan produseres i serier. Et «sluttprodukt» betyr bare at en har satt et punktum eller komma for produksjonen. En bok kan skrives om utallige ganger, flere opplag kan trykkes opp, endringer kan gjøres.
Selv driver jeg med vekselbruk. Der en i landbruket dyrker ulike plantesorter fra år til år, har jeg ulike prosjekter jeg jobber med. Som jærbonden legger jeg stein på stein. Mens i atelieret kan det være som en amerikansk motorvei med flere prosjekter lag på lag oppå hverandre.
Jeg lider ikke av idétørke. Det er heller et spørsmål om nok tid til å realisere alle idéene. Tidligere urealiserte idéer kan hentes fram, og nye idéer dukker opp. Jeg er tilhenger av langsomme prosesser, der et prosjekt kan vokse fram over tid.
Jeg vil også slå et slag for uperfekt kunst. Håndtverk og det konseptuelle trenger ikke stå i motsetning til hverandre. Heller ikke prosesser og resultater. Men idéen om det perfekte er en illusjon og en farlig ideologi, og kan i verste fall føre til mye lidelse. Hvis noe framstår som perfekt kan det vel bare gå nedover? Kunst kan være samfunnskritisk, og det er uperfekte er et viktig korrektiv i samtiden.
Jeg liker å tro at jeg finner opp egne teknikker. Hvilke teknikker og materialer som passer til det jeg vil uttrykke varierer. Jeg vil ta vare på gleden en kan oppleve som barn eller kunststudent der en er åpen for å utforske og eksperimentere.
Mye av materialene jeg bruker er gjenbruk. Det meste av det vi trenger er allerede produsert, så det er bare å ta for seg. Det er lettere å komme i gang når historien allerede er påbegynt enn å starte med et blankt, hvitt ark. Da er det bare å dikte videre.
•
Art is the means we have of undoing the damage of haste. It’s what everything else isn’t.
— Theodore Roethke