Uusi!

Uusi! Ny hjemmeside!

Oops, I did it again! Eller: Et opprør mot det kalde og generiske

Redigert 22.08.25

Uusi betyr ny eller nytt på finsk. Et ord som kan stå på store plakater i vinduet til en klesbutikk når de har fått inn siste kolleksjon. Og ny er akkurat hva hjemmesiden er. Dette er en drøm som går i oppfyllelse: For første gang har jeg fått en hjemmeside som jeg har vært med å bygge fra grunnen av, og som jeg kan oppdatere selv.

Ja, jeg hadde en hjemmeside som jeg var med å designe. Og designet ble bra, inspirert av japansk estetikk og jugendstil, med fine farger. Men jeg kom aldri skikkelig i gang med å legge ut innhold og oppdatere den, bortsett fra bloggen på framsiden - før blogg ble vanlig. Og etter hvert ble programvaren utdatert.

Denne siden har blitt til gjennom et langvarig samarbeid med webdesigner Victor Berland i Haugesund. Estetikken er viderført i ny tapning. For det er ikke bare en side som skal vise fram kunst. Hjemmesiden er i seg selv et stykke kunst. Jeg tenker helhetlig, og ser ikke noen grunn til at presentasjon av kunst trenger å løsrives fra kunsten selv.

Så hva er egentlig en hjemmeside? Et galleri? Et atelier? En portfolio? Eller et sirkus? En hjemmeside er et eget univers, en biotop.
Og hvem er en hjemmeside til for? En hjemmeside er noe som kuratorer og kunstkonsulenter kan gå inn på for å få et overblikk over en kunstners produksjon. Den brukes når en kunstner søker på prosjekter og stipender. Jeg vil også at siden skal være en mulighet for alle å få en kunstopplevelse. En hjemmeside er tilgjengelig for den generelle befolkningen på internett. På den måten blir den et demokratisk virkemiddel.

Jeg har ikke ønsket meg en generisk billedkunstside med foto av perfekt kunst i sterile lokaler. Hvorfor dette iskalde lyset? Det anbefales at et atelier males i nøytralt hvitt for at fargene skal komme til sin rett. Helst skal det være dagslys, og atelieret skal visstnok også ligge i en bestemt himmelretningen. Det siste er en utopisk idè for de fleste. Men her har en skrudd temperaturen ned et hakk.

Jeg vokste opp på innlandet øst der vi lå ute og sov i minusgrader på en skinnfell i barnevognen. Den kalde, klare luften gjør meg lykkelig. Men jeg trives ikke med menneskelig kulde, og jeg ser ingen grunn til at kunst skal presenteres på en utelukkende kald og distansert måte. For kunst eksisterer ikke i et vakuum.

Noe av det jeg sa oftest som barn var "hvorfor?". "Hvorfor det?" Jeg ville ha en begrunnelse. Det holdt ikke bare å svare "fordi det er sånn". Kreativitet ble et frirom, fantasi en mulighet for virkelighetsflukt. Det har gitt meg et rikt indre liv. Hvis verden er fæl kan en alltid drømme seg til et annet sted. Hvis jeg skal gjøre noe, vil jeg ha en begrunnelse. Og det er lov å tenke selv.

Likeså med kunsten: Det holder ikke å si at det må en gjøre for det gjør alle andre. Hvis en begrunner utformingen av en portfolio med at det skal være enkelt å få oversikt, gir det mer mening. Og en kunstlærer minnet meg på forskjellen mellom kunsten og kunstverdenen.

Min kunst er tverrfaglig, og for meg handler kunst om mangfold og variasjon. Da blir det et paradoks hvis all kunst presenteres på samme måte. Så får det heller våge seg om noen i et øyeblikks ubetenksomhet forveksler det med å være mindre profesjonell - før de kommer på bedre tanker.

Jeg er mer opptatt av innhold enn ytre parametre som tid, status og trender. Jeg synes verkene i seg selv er viktigere enn hvor en har stilt ut. Derimot er jeg opptatt av rom og sammenheng. Hva rommet sier og om det inspirerer til å stille ut.

Kunst strekker seg lenger i tid enn kortvarige trender. Derfor ser jeg heller ikke noen grunn til å bare vise fram et lite knippe verk fra de siste tre til fem årene. Kunst kan si noe om samtiden, men går ikke av moten like fort som en kleskolleksjon. Om Tracey Emin er trendy eller ikke synes jeg er uinteressant. Et kunstnerskap kan strekke seg over flere tiår og gå gjennom ulike faser. Vi må kunne se lenger enn det kortsiktige og overfladiske.

Jeg vil trekke de store linjene, og hjemmesiden kan fungere retrospektivt like mye som et speilbilde av nåtiden. Det finnes andre perspektiver som samfunn, kultur og demokrati.
At kunst er uviktig og en ren utgiftspost er et hult argument. Hvorfor bidrar kreativ næring til gentrifisering og stigende boligpriser? Områder med lave boligpriser tiltrekker seg kunstnere og alternative mennesker, som så tiltrekker seg andre som igjen fører til prisstigning. Kunst brukes som et virkemiddel for å markedsføre steder for tilflytting og turisme.

I sin andre presidentperiode har Trump lært at hvis han skal ha reell makt må han få kontroll over ikke bare rettsvesen og politi, men også medier, universiteter og kulturinstitusjoner. Derfor blir kunst og kultur nå omtalt som en del av beredskapen. Jeg vil gjerne være med å bidra til det.

En hjemmeside er en mulighet til å formidle kunst. Å lage en egen side gir stor frihet, både i utforming og innhold. Her er det ikke noen algoritmer og sensur som begrenser hva som kan vises. Dette er mitt bidrag til den kulturelle beredskapen.